Tuesday, September 3, 2013 0 comments

Available Vs. Busy Status


4 December 2012, Satu tarikh yang agak lama untuk dinilai kembali. Tarikh terakhir saya menulis entry yang bertajuk "Let's Connection always Enabled". Kini sudah 4 September 2013, berbalik kepada masa yang lama berlalu, pelbagai isu yang telah berlaku sama ada di dalam negara atau di luar negara.

Dalam tempoh hampir setahun ini, banyak perubahan yang telah berlaku samaada diri-sendiri, masyarakat dan negara. Dulu status diri ini sebagai mahasiswa. Sekarang telah menjejaki alam pekerjaan. Dulu status negeri Kedah yang dikuasai Kerajaan Pakatan Rakyat, Sekarang telah dikuasai oleh Barisan Nasional. Dulu Negara Mesir telah berjaya melangkah ke era kebangkitan Islam apabila berjaya menjatuhkan kepimpinan Hosni Mubarak sebagai pendokong sekularisme dan menaikkan Dr. Muhammad Mursi sebagai Presiden Mesir yang juga daripada pimpinan Ikhwan Muslimin, Sekarang sekularisme telah mengambil alih pemerintahan dan kini dikuasai Kudeta yang zalim. Dan banyak lagi perkara-perkara besar yang berlaku dan ianya hanya diambil daripada beberapa bulan lepas iaitu dalam tempoh saya tidak berkesempatan mengupdate blog ini.

Jika difikirkan balik, sudah banyak isu yang terlepas untuk kita ambil ibrah dan pengajaran daripadanya untuk dikongsi melalui blog ini. Memang kini tidak dapat dinafikan bukan hanya blog sebagai platform untuk perkembangan minda kita dalam menterjemah sesuatu isu. Pelbagai platform yang lain dilihat telah mengambil alih fungsi blog itu sendiri. Seperti Whatsapp, Facebook, Twitter dan banyak lagi platform yang telah menjadi alat untuk manusia menterjemah sesuatu isu. Saya sendiri sedar, blogger ini agak ketinggalan berbanding yang lain. Tetapi ianya tidak boleh ditinggalkan begitu sahaja kerana sesiapa sahaja boleh manfaat daripadanya.

Manusia semakin cepat mendapat berita, tidak sampai seminit berita itu akan tersebar di seluruh dunia. Tidak perlu untuk menunggu jam 8.00 malam untuk menonton Buletin Utama, perlu ada handphone yang boleh melayari internet dan akaun FB sahaja, anda boleh mencapai setiap isu dengan mudah dan cepat. Itu tidak termasuk anda mempunyai Twitter, Whatsapp, Line, WeChat dan lain-lain. Maklumat sangat mudah tersebar sekarang.

Cuma untuk setiap isu atau maklumat yang kita dapat, kadang-kadang ianya belum shahih dan berkemungkinan ianya adalah palsu. Itu adalah perkara yang sering menjadi kepercayaan kita yang utama tanpa usul periksa terlebih dahulu.

Firman Allah SWT  yang bermaksud:

"Hai orang-orang yang beriman, Jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti, agar kamu tidak menimpa sesuatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu."
Al Hujurat: Ayat 6.


Kini kita berdepan dengan situasi tersebut. Pentaksiran maklumat yang tepat dan palsu sangat penting lebih-lebih lagi pada dunia tanpa sempadan ini. Marilah kita bersama-sama kita tidak tergolong dalam kalangan orang yang difirmankan Allah SWT tadi. InsyaAllah.

Muhasabah Diri.

Sorry..I'm longer not available here~
I'm Busy. InsyaAllah from now, be Available.





No Response to "Available Vs. Busy Status"

Post a Comment


Powered By Blogger